فناوری E-ink و e-skin

شاید بدانید E-ink یا جوهر الکترونیک چیست. به طور خلاصه این فناوری در بعضی از ابزارهای الکترونیک مثل کتاب‌خوان‌های الکترونیک استفاده می‌شود. وقتی از این فناوری استفاده می‌شود، بر خلاف تصویر مشاهده‌شده روی مانتیورها، LEDها یا نمایشگرهای دیگر، تصویر با تابش نور ساخته نمی‌شود و به چشمان ما نمی‌رسد. در هنگام خواندن متن، درست مثل این می‌ماند که در حال خواندن یک متن نوشته شده هستیم. یعنی تصویر به جای تابش نور با انعکاس نور، درست می‌شود. به همین خاطر است که به این فناوری، «جوهر» می‌گویند، البته از نوع الکترونیکش.

مزیت این روش علاوه بر خسته نشدن چشم‌ها، مصرف بسیار کم باطری است. مثلا یک کتابخوان الکترونیک با یک بار شارژ می‌تواند، برای ساعت‌ها و روزها، هزاران صفحه کتاب را نشان بدهد، مدت زمان فعالیتی که اصلا با یک لپ‌تاپ متصور نیست.

اما جوهر الکترونیک یک عیب بزرگ دارد: در حال حاضر جوهر الکترونیک سیاه و سفید است! یعنی شما عملا عکس‌ها رنگی و متن‌ها را فقط به رنگ مشکی می‌بینید و از دیدن تصاویر رنگی محروم هستید.

اما به زودی این مشکل حل خواهد شد. شرکت فیلیپس، در حال کاری روی فناوری جدید به نام e-skin است. این فناوری اجازه می‌دهد که در یک سطح، رنگ‌ها مختلف به صورت مجزا تحت کنترل قرار بگیرند. 

عکس بالا می‌بینید که e-skin، می‌تواند طیف نوری از کاملا شفاف تا کاملا تیره ایجاد کند.
پس به زودی، شاید تا دو سه سال دیگر، شاهد به بازار آمدن انواع نمایشگرهای رنگی بسیار کم‌مصرف خواهیم بود!

TECHNOLOGY WORLD


نوشته شده توسط:یوسف لنجانیان و در ساعت: 11:27 صبح
مطالب جدیدتر | مطالب قدیمی‌تر