سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نسل جدید DVD


دیسک‌های پنج بعدی با گنجایشی 10 هزار برابر گنجایش دی وی دی‌های کنونی تا 10سال آینده در دسترس کاربران قرار خواهند گرفت.

گروهی از متخصصان دانشگاه سوئینبرن استرالیا اعلام کردند که در صورت مهار نانو ذرات و ابعاد قطبی شده توسط تکنولوژی موجود می‌توان بدون تغییر در اندازه دیسک‌های معمولی گنجایش آنها را تا سطح قابل توجهی بهبود داد.

این محققان که به تازگی قرارداد همکاری را با شرکت سامسونگ به امضا رسانده‌اند، معتقدند با استفاده از این شیوه می‌توان میزان ذخیره اطلاعات بر روی دیسک‌های معمولی را تا 1.6 ترابایت افزایش داد در حالی که امکان افزایش این گنجایش در آینده تا 10 ترابایت نیز وجود دارد. یک ترابایت گنجایش برای ذخیره 300 فیلم سینمایی یا 250 هزار قطعه موسیقی کافی خواهد بود.

به گفته محققان افزودن بعد اضافی به نانو ذرات استفاده شده در این سیستم کلید اصلی افزایش گنجایش ذخیره بدون نیاز به افزایش اندازه دیسک‌های رایج است.

دیسک‌ها در حال حاضر از سه بعد فضایی برخوردارند که با استفاده از نانو ذرات می‌توان ابعاد طیفی یا رنگی به همراه ابعاد ‌قطبی را به ابعاد کنونی دیسک‌ها افزوده و گنجایش آن را افزایش داد.

محققان با کمک نانو ذرات طلا توانستند بعد رنگی را در دیسک‌ها ایجاد کرده و لایه رنگی پلاسمونز را بر سطح دیسک به وجود آورند. این لایه امکان ثبت اطلاعات را در طیف‌های مختلف رنگی در یک دیسک به وجود می‌آورد. این در حالی است که دیسک‌های کنونی تنها توانایی ثبت اطلاعات در یک طیف رنگی را دارند.

بعد دیگر در این شیوه نیز با استفاده از قطبی‌سازی به وجود می‌آید، شیوه‌ای که طی آن امواج نور به دیسک تابیده شده و لایه‌های مختلف اطلاعات را از زوایای متفاوت ثبت می‌کند.

بر اساس این گزارش و به گفته متخصصان برخی جنبه‌ها در این شیوه نیازمند تحقیق بیشتر و تکمیل است که از آن جمله می‌توان به سرعت ثبت اطلاعات اشاره کرد.
TECHNOLOGY WORLD


نوشته شده توسط:یوسف لنجانیان و در ساعت: 11:35 صبح
مطالب جدیدتر | مطالب قدیمی‌تر