سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ربات دوچرخه سوار

کمپانی ژاپنی اقدام به ساخت یک ربات کوچک نموده که به سادگی دوچرخه سواری می کند. 







شرکت Murata Manufacturing روز سه شنبه هفته گذشته در یکی از نمایشگاه های تکنولوژیهای پیشرفته در اطراف شهر توکیو در ژاپن، رباتی را معرفی کرد که قادر است دوچرخه سواری کند. 




 


این ربات که پنجاه سانتیمتر ارتفاع و نزدیک به پنج کیلوگرم وزن دارد، "پسر موراتا" (Murata Boy) نام داشته می تواند با سرعتی حدود 79 سانتیمر در ثانیه حرکت کند. 

نسخه قدیمی تر این ربات که دوچرخه سواری می کرد در سال 1990 معرفی شد اما نمی توانست بدون آنکه بیفتد، توقف کند. اما ربات اخیر با تنظیم سرعت و انحراف مرکز جرم خود می تواند تعادل خود را در موقعیت های مختلف از جمله هنگام ایستادن حفظ کند. 

در آزمایشی که در جلو دید حاضرین در نمایشگاه انجام گرفت این ربات توانست بر روی یک روبان به عرض دو سانتیمتر به راحتی دوچرخ سواری کرده و سپس توقف نماید. 

مهندسین شرکت موراتا می گویند سخت ترین قسمت کار حفظ تعادل این ربات است. 

"مشکل ترین و مهمترین قسمت طراحی و ساخت این ربات آن است که تکنولوژی نشان دهد می تواند تعادل دوچرخه را در شرایط متفاوت حفظ کند." 

برای حل این مشکل مهندسان شرکت موراتا یک ژیروسکوپ در ربات نصب کرده اند که وضعیت تعادلی ربات را اندازه گیری میکند و اطلاعات آنرا به کامپیوتر مرکزی ارسال می کند تا فیدبک لازم به بازوها داده شود. همچنین سنسورهای اولتراسونیک که روی بازوهای ربات نصب شده اند فاصله آنرا از اطراف محاسبه و به اطلاع کامپیوتر مرکزی می رسانند. 

تمامی حرکات این ربات توسط یک سیستم ارسال و دریافت اطلاعات بصورت بی سیم به یک کامپیوتر ارسال می شود. 




نوشته شده توسط:یوسف لنجانیان و در ساعت: 5:7 عصر
مطالب جدیدتر | مطالب قدیمی‌تر